mandag 12. mai 2014

Senja Festdrakt


Jeg er den stolte eier av en Senja festdrakt.
I disse dager er drakten, som jeg kaller bunad,  fremme for å prøves og stelles med Min bunad har jeg hatt siden jeg ble konfirmert i 1981. Det er mamma som har lagd hele bunaden, hun har gjort masse flott håndarbeid som krever både presisjon og tålmodighet. Hun holder i disse dager på å ferdigstille bunad nummer fire, som min datter på 19 skal få. 
Vi er så flotte og stolte når vi kan iføre oss dette festantrekket, både jeg, Anne og mamma. Det skal bli stas å endelig se Solveig med sin bunad på
Mamma er født og oppvokst på Senja. Jeg og Anne har tilbrakt de fleste av barndommens ferier på denne vakre øya. 


Her en dag ble jeg igjen overrasket av Anne som hadde en ny liten gave til meg. Denne gangen har hun handlet hos Wenche, som har laget denne flotte oppbevaringsposen. En flott strikket pose - perfekt til oppbevaring av bunadsskjorte og annet småtilbehør til bunaden. 


Broderiet på bunaden består av myrull, tettegress, multeplanten og havbåra. Sølvet består av ternemotiv både i hekter, mansjetter, sølje og ørepynt. Typisk Senja


Regner med det er mange av dere som nå ordner frem bunader og festklær. Det er så utrolig mange vakre bunader i dette landet. Takknemlige tanker til mamma og alle andre som bruker så mye tid, og som legger så mye kjærlighet i å skape vakre drakter og bunader til døtre, sønner, barnebarn og andre 

Håper dere alle får en fin 17.mai

~Berit~


6 kommentarer:

  1. Det var en flott bunad!
    Lurt å være ute i god tid!

    SvarSlett
  2. For et flott innlegg Berit☺ Ja, vi er takknemlige og stolte eiere av dette flotte praktplagget, men i år blir det nok (dessverre) hengende i skapet... Men strømpene til Ola er klar, og jeg har endelig fått data som virker (Hurra!) så da er jeg "på nett" igjen☺
    -Anne-

    SvarSlett
  3. Ja dåkker e nydelig i denne fine bunaden alle tre, og ho Solveig blir nok intet unntak :) Håpe dåkker hadde ei fin feiring i går alle sammen til tross for at været ikke va på lag med dåkker, og at dagen i dag og e fin (og kanskje hakket roligere). God klem, L

    SvarSlett
  4. Hei, jeg har akkurat bestemt meg for å investere i en SenjaBunad - men vet ikke om noen som kan lage den til meg. Dersom noen vet eller hører om noen så er jeg interessert. Bunadsstua i Harstad legger ned i disse dager så da ble det plutselig vanskeligere enn først antatt å få kjøpt denne nydelige drakten :)

    SvarSlett
  5. Jeg tenker og strikke Senja festdrakt til mine barnebarn. Gutt og jente. Jeg har kjøpt mønsteret som ligger ute til jente. Men kunne tenkt meg til gutt også, og mønster på capet. Hvor går jeg kjøpt garn i den riktige brunfargen og til rød vest?

    SvarSlett
  6. Noen som har strikkemønster til Senja festdrakt til gutt? Blir glad om noen kan si hvor jeg kan kjøpe strikkemønstret.

    SvarSlett