onsdag 5. november 2014

Nancykofta

 
Endelig er jeg ferdig med Nancykofta mi☺ Mønsteret kjenner de fleste av dere fra Sandnesgarn sitt hefte Norske Ikoner.  Har strikket på den, litt nu og da, helt siden i mai måned. Andre prosjekter er både påbegynt og avsluttet den tiden jeg har hatt kofta på pinnene. Har hele tiden hatt god motivasjon for å fullføre og sluttresultatet må jeg si meg veldig fornøyd med☺
 
 
En del utfordringer har jeg hatt underveis med kofta. Jeg strikker i utgangspunktet ganske fast, og må av og til gå opp en 1/2 pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet. Da jeg skulle strikke med Mini Alpakkaen opplevde jeg det stikk motsatte. Plutselig ble strikkefastheten for løs! Det har jeg aldri opplevd før. Det endte altså med at jeg strikka kofta på pinne 2 1/2!, bortsett fra mønsterborden som jeg strikka på pinne 3. Resultatet ble faktisk veldig jevnt og fint, men det tok jo en liten evighet å komme seg opp til mønsteret☺
 

 
Kofta fikk også ligge på vent ei stund før jeg orka monteringsarbeidet, altså sying og klipping av forkant.  Når man først bestemmer seg for å sette i gang, så er det i grunn fort gjort. Jeg valgte å sy på et mønstrete bånd langs klippekanten, istedenfor å strikke opp en beleggkant. Jeg har sydd på for hånd  med små, tette sting.
 

 
Kofta er allerede tatt i bruk, og den sitter som et skudd☺ Størrelsen ble til slutt helt perfekt til meg, noe jeg ikke hadde trodd da jeg plagdes som verst.
Nå er jeg faktisk fristet til litt mere koftestrikk. Bl.a. Fanakofta kunne jeg godt tenke meg å strikke igjen. Både jeg og Anne hjalp til da mamma strikka Fanakofter til oss da vi var unge tenåringer. 
Det var nok da strikkefeberen starta for oss☺
 
Håper du får ei fin helg
 
 
 ~Berit~
 
 


15 kommentarer:

  1. Dette er den fineste Nancy'en jeg noen gang har sett! (Og det sier jeg ikke bare fordi jeg kjenner deg.) Fargevalget ditt er nydelig, og det er fine detaljer på kofta. Utrolig godt arbeide Berit! Det var godt du ikke mista tålmodigheta☺
    -Anne-

    SvarSlett
  2. Wow, for en jakke og for noen farger, nydelig rett og slett ! klem fra Beth

    SvarSlett
  3. Måtte bare dele det på Koftegruppen/Facen :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt i orden Lisbeth ☺ Takk for mange fine tilbakemeldinger☺
      -Berit-

      Slett
  4. Nydelig! Flotte farger! Og strikket på p 2,5? Det er imponerende, Strikkingen er bare så jevn og fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Birgitte:-) Ja d ble utrolig jevn strikk m pinne 2 1/2. Hvis det blir en "neste gang" med denne typen garn, går jeg kanskje opp i garntykkelse heller, iallfall hvis voksrnplagg:-) Hilsen fra Berit

      Slett
  5. Kan eg spørre kva for farger du har brukt? Fargekoder? Den var kjempefin! !
    Julianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Julianne😊 Bunnfargen i kofta er fargenummer 5834/lavendel. Mønsterfargene er 4611/støva syrin, 5575/marine, og 1001/optisk hvit - i Mini Alpakka fra Sandnesgarn. Hilsen fra Berit

      Slett
  6. Tusen takk! Har ei svigermor som vil strikke kofte til meg!!!:)

    SvarSlett
  7. Dette var en strålende vakker Nancy! Har sett den i mange varianter, men denne tar nok prisen. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fin tilbakemelding Anne:-) hilsen fra Berit

      Slett
  8. Kjempefin jakke. Har tenkt å strikke den, men lurer på hva du gjorde etter å ha strikket vrangborden. For da kommer det et mønster, og når en har lagt til klippemaskene, må en dra trådene "ganske langt". Går dette bra med tanke på at en skal klippe etterpå? Blir vel litt lange tråder der... Er redd det skal rakne. Jeg har aldri klippet i et arbeid før. Fin løsning med det båndet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Wenche:-) Beklager sent svar her, du er kanskje godt i gang med strikking av kofte allerede:-) Når jeg strikker over klippemaskene, som jeg alltid velger å strikke vrangt, så tar jeg med meg alle trådene fra mønsterstrikken. Dvs at akkurat her blir det strikket med dobbel tråd. Det fungerer utmerket:-) Hilsen fra Berit

      Slett
  9. Nydelig Nancykofte, utrolig flotte farger!!

    SvarSlett