lørdag 7. desember 2013

Katla

 
Mønsterstrikk og restegarn er en god kombinasjon, ja hvis man har nok restegarn vel og merke☺. Mønsteret på disse vottene er hentet fra boka "varme hender", og Heilogarn passet perfekt til oppskriftene i denne boka. Pinner 2½ og 3 gir gode faste votter,
 og når det i tillegg er mønster blir de ekstra varme.
Vottene er lette og raske å strikke, og det er faktisk første gang
 jeg strikker votter uten å øke til tommel.
 
 
Modellen heter Katla, og da tenker i alle fall jeg på Brødrene Løvehjerte
 og den skremmende dragen de måtte kjempe mot i Nangijala.
Fargene i vottene ble ildfulle og friske, og det passet veldig godt til navnet.
 
Jeg måtte legge opp til et nytt par umiddelbart, og restegarnet får virkelig pinner å gå på. Oppskriften på disse var en stor størrelse, men jeg justerer slik at det blir 48 m i opplegg og vrangbord og så øker jeg til 54 m ved pinneskift. Da blir det en fin smal damemodell.
 
 
Modellen heter Bunga og er i boka strikket i sort, brunt og natur.
Votten får et helt annet utrykk ved bruk av masse farger.
 
Med vinteridrett på formiddagen, fotballkamp etter middag og håndball-VM til kvelds er dagen ganske så fin. Og strikketøyet er selvfølgelig med på moro'a☺
 
-Anne-

8 kommentarer:

  1. Disse var flotte! Jeg har ikke boka, men var inne og så på Ravelry - og dine votter var jo mye finere enn originalen. Herlig med lit farger i ventermørket! Jeg lurer på om jeg må ønske meg den boka, gitt... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk! Anbefaler boka på det varmeste, og spesielt til deg som er så glad i restegarn☺ Du får ønske deg boka til jul.
      -Anne-

      Slett
  2. Annemor - så fine de ble! Flotte, varme farger. Jeg har masse restegarn liggende - låner gjerne boka etterhvert☺klem Berit

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du skal få låne! Og det blir ikke så lenge å vente. Er snart ferdig med vottestrikking for denne gang.☺

      Slett
  3. Flotte votter! Må visst anskaffe meg den boka...om den ikke tilfeldigvis skulle havne under juletreet mitt..:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå! Ja, jeg håper du får den under juletreet. (Du kan jo kjøpe den i gave til deg selv, fra nissen...)☺. Mye der som får kreativiteten til å blomstre.
      -Anne-

      Slett
  4. Så fine og fargerike votter! Godt å få brukt litt garnrester. De gryteunderlagene du har laget i innlegget under her var også fine! Flotte gaver å gi bort! Regner med det er mange som blir glade til jul! Ønsker deg flotte førjulsdager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk o' takk! Det er SÅ morsomt å lage ting som jeg vet mottakere setter stor pris på å få. Så de MÅ bli glade, ellers blir det ikke noe til neste år!
      Ha fine førjulsdager du også☺
      -Anne-

      Slett