lørdag 19. oktober 2013

Enkle luer

 
 Fin lue til go'jenta Jeg lagde ei lue som jeg hadde med til henne da jeg var på besøk hos henne på hybelen i forrige uke. Det gleder mitt mammahjerte når det jeg lager faller i god smak, og når det blir ytret ønske om enda ei lue - i en annen farge☺ Denne lua er fort gjort å lage og den er supermyk. Oppskriften til denne fant jeg hos Nøstesjel. Jeg har laget luen med en tråd Baby Merino fra Viking, og en tråd Angora Haze fra Rowan.
 


Lagde også en hals til henne i samme garnkombinasjon. Ikke like populær som luen,  den ble nok litt for tett på halsen. Det kan jo fortsatt hende at halsen blir brukt, når kulden kommer nærmere Østlandet☺


Flere gode luer er blitt produsert innimellom andre prosjekter. Oppskrift til de to luene til venstre er hentet fra Dalehefte nr 287. Har brukt en tråd Påfugl og en tråd med Royal Alpakka - begge fra Dale.  Disse luene er varme og gode. Luen til høyre har jeg tenkt sååå lenge på å lage. Oppskriften til den fant jeg for lenge siden hos flinke g-anette. Jeg har strikket luen i Coocon fra Rowan.

 
Da skulle jeg ha nok med gode hodeplagg for denne sesongen - deilig!!☺ 
 
*
 
Gårdagens fritid ble brukt til opprekking og justering av lengde på Skappelgenseren jeg lagde til jenta mi sist vinter. Jeg så det nå da jeg var hos henne at genseren var blitt veldig lang. Jeg har derfor klippet av ca 10 cm både på ermene og på bolen, og har strikket vrangbordene på nytt - og genseren er blitt kjempefin. Det var greit å gjøre det, og hun blir mer fornøyd med plagget.
 
*
Her hos  Full av ull fant jeg mange fine tips i dag - nemlig julegaveideer til oss som lager noen av julegavene selv  - for nå er det på tide å planlegge den slags.
 
 
Ha ei riktig fin helg alle flittige jenter☺
 
 
~Berit~
 
 

5 kommentarer:

  1. Alltid like kjekt å gi gaver til de som virkelig setter pris på dem. Og det er utrolig kjekt å få noen som andre har lagt ned omtanke i :) Flotte huer, skjønner godt at de blir satt pris på.
    Ønsker deg en fin helg!
    Anette

    SvarSlett
  2. Så mange flotte luer du har strikket. Er imponert over at du har rekt opp og ordnet på en genser som har vært i bruk ei stund, slike prosjekter er så tunge å starte på, synes jeg. Men så vet du jo at den kommer til å bli brukt fremover også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den genseren var det kjedelig å gå i gang med, men når jeg først bestemte meg for å starte, så gjorde jeg alt ferdig med en gang. Godfølelse og fint resultat☺ ~Berit~

      Slett
  3. Flotte luer Berit! Kjempefine modeller også♥ Det var noen fine duse farger du har valgt, noe som passer både mor og datter godt. Jeg blir så imponert over all den blandinga av garn dere får til. Man må kanskje bare prøve seg frem?
    Godt jobba med genseren! Sånn kan det altså gjøres.☺
    -Annemor-

    SvarSlett
  4. Flotte luer du har strikket! Liker spesielt godt den til høyre, så fint flettemønster på den! :-)

    SvarSlett