onsdag 21. august 2013

Sammenhekling


Endelig er jeg i gang med "prosjekt sammenhekling". Dette var mitt nyttårsforsett for 2013, at jeg skulle ferdigstille dette lappeprosjektet som har gått over to år nå, og som jeg tidligere har skrevet om her.
Mamma ville hjelpe meg å hekle ferdig noen av lappene da jeg kjente at jeg var ganske lei hele hekleprosjektet. Snilleste mammagjorde tilslutt ferdig alle lappene, dvs vi har heklet ca halvparten hver.


Ja, det er litt av et arbeid denne sammenheklinga. Jeg følger metoden som beskrevet i oppskriften fra Drops.
I begynnelsen synes jeg dette var vanskelig, så jeg søkte litt rundt på nett for å se om jeg kunne finne enklere og finere sammenheklingsmetoder. Jeg endte derimot opp med å prøve meg på oppskriftsmetoden. Lappene legges vrang mot vrang. Begynner med en fastmaske i høyre hjørne på fremste lapp, så en luftmaske, så en fastmaske i bakre lapp. Ny luftmaske, og ny fastmaske i fremre lapp osv osv. Derfor blir det tilslutt en ganske bred sammenheklingskant, og når jeg ser dette i et større bilde så ser det jo ganske bra ut.

 
Nå ligger alle lappene godt synlig på gulvet, og der tenkte jeg de skulle få ligge helt til jeg blir ferdig med teppet. Legger jeg det bort, glemmer jeg det, og jeg blir "aldri" ferdig. Jeg motiveres nå til å hekle sammen litt for hver dag☺
 
Jeg har også bestemt meg for å gjøre ferdig noen av prosjektene jeg har liggende, som ble påbegynt på seinvinteren. Da kan jeg etterpå, med god samvittighet, finne meg nye prosjekter blant høstens nye fristelser. Ååå som jeg gleder meg☺
 
Ha ei fin uke alle sammen
 
 
~ Berit ~
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg kjenner meg så godt igjen :) Det kan av og til være en kamp å gjøre, et prosjekt som en egentlig er drit lei, ferdig. Men du verden så kjekt etterpå :) Og når en har fullført et blir en lett inspirert til å avslutte et annet. Jeg har også "utnyttet" mammen min til et tilsvarende prosjekt :) Så stå på og lykke til!
    PS! Sammenheklingen ble veldig fin, den skal jeg huske på til en annen gang :)
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  2. Dette blir utrolig fint Berit☺ Og for en disiplin du utøver! Den sammenheklingsteknikken du bruker skal jeg også huske på.
    Jeg har jo liggende en lappeteppeprosjekt som er påbegynt for sikkert 10 år siden. Det er både heklede og strikkede ruter, og er begynt å bli litt Retro nå...
    Stå på Berit! Du får ikke støvsuga før teppet er ferdig☺
    -Anne-

    SvarSlett