onsdag 3. april 2013

Annevotten

Vel overstått påske! Måkka mye? Strikka like mye? Akkurat det der går vel hånd i hånd for tiden. Og siden vinteren ikke vil gi seg her i nord, er det heller ikke nødvendig å gi seg med vottestrikking☺
Nå er endelig "Annevotten" ferdig:
Jeg har jo jobbet litt med denne, og hadde ett innlegg om det i høst (her). Sannelig om jeg vet hvorfor den ble akkurat slik, men jo mere jeg ser på den, jo flere assosiasjoner får jeg til Middelalderen, eller kanskje til og med Vikingtida! Det er noe med brynjer og skjold, lange kjoler og store smykker.
Mønsteret går rundt hele votten, og tommelen er rett og slett bare plassert på egnet plass. Ingen synkronisering med selve vottemønsteret med andre ord. I siste øyeblikk valgte jeg også å gjøre om på mansjetten, slik at den ble som ett skjørt istedenfor rett opp og ned. Litt flere masker i bunnfargepartiene som etterhver felles bort, gjorde det greit ifht mønsteret. Akkurat det ble jeg veldig fornøyd med☺

Jeg tenkte jeg skulle være litt" moderne" når det gjaldt garnvalg denne gangen, og bestemte meg for Tynn Alpakka fra Du Store Alpakka. Fargene mørk og lys blå. Pinne 2 og 2½. Ja, det er tynne greier, men med oppleggskant på 88m og vottemønster over 64 m så må det bli tynne pinner. Denne oppskriften vil jeg gjerne dele etterhvert, må bare finne ut av hvordan jeg skal få mønsteret over på en fin mal...Noen tips? Jeg holder også på med en utgave i Pt 2.  Syns den blir fin den også, men den er nok litt tykkere og stivere enn denne supermyke og lette Alpakkavotten.
Så må jeg kanskje finne noe matchende hodeplagg eller skjerf til votten. Artig var det i alle fall, - å få det til!
Takk til alle strikkere som gir meg masse inspirasjon♥

-Anne-

7 kommentarer:

  1. ~Annemor~Gleder meg til du får laga et mønster til disse. Har jo fått prøve vottene på, og de er så lette og myke. Eksklusiv følelse. Nydelige votter som jeg også ser frem til å lage.

    SvarSlett
  2. Heia Anne (og Berit!). Førr en nydelig blogg dåkker har, og kjekt å ta del i litt av kværdagen din, førr æ vet jo at det hær e en stor del av kværdagen... ;) E'kje så ivrig sjøl førr tida, men bare vent tell all utdanning e ferdig.

    Må førræsten tipse dåkker om ei sia: http://www.strikkeblogger.no/ Det e ho Marte som har samla strikkeblogga tell "et rike". Veldig kjekt og inspireranes :)

    Glede mæ tell å følge dåkker videre. Stor klæm <3

    SvarSlett
  3. Superflotte votter! Strikker dem gjerne hvis du legger ut mønster:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, hei! Så fint med besøk på bloggen vår! Takk for fin kommentar. Jeg jobber på spreng med denne oppskrifta.(Det er jo en debut, så da vil man vel at det skal bli veldig bra med èn gang.)Spennende og inspirerende blogg du har!☺
      -Anne-

      Slett
  4. Hei hei, disse vottene er helt nydelige, kan jeg kjøpe mønster av deg ?
    Min mail : Lysstad@gmail.com

    Mvh Trine

    SvarSlett