onsdag 15. januar 2014

Småstrikk

Egentlig, egentlig.... ja da holder jeg jo på med litt større prosjekter. En mariusgenser til sønnen og en lang jakke til meg selv. Så dukker det opp ideer til småprosjekter som frister, og som jo er fin avveksling fra de store arbeidene.


Og deilig er det når noen av prosjektene er lukket og ferdig☺ Her har jeg gjort ferdig noen votter strikket i restegarn - litt Smart og litt Falk.  Oppskriften til disse fant jeg i boken "Varme hender" av Augusta Jonsdottir. Boken lånte jeg hos Anne - hun har prøvd ut flere av oppskriftene i boken, bl.a fikk jeg et par av vottene til jul - faktisk samme modell som denne, bare i helt andre farger. Modellen heter Vigur. Har enda et par votter jeg ønsker å lage fra denne boken før den blir levert tilbake☺


Dette er også votter lagd bare av restegarn. De er strikket i dobbel tråd med diverse alpakkagarn. Oppskriften til disse fant jeg i Teri Shea's "Selbuvotten". Disse vottene likte jeg veldig godt - de ble kjempemyke. Vottene ble gitt i julegave til en kjær kollega


Her har jeg laget en hals - strikket i et spennende, melert garn fra Permin - Diva de lux. Det er en glittertråd i garnet som lager fin effekt i strikken, det kommer nok ikke så godt frem på bildet.  Dette var et impulsgarnkjøp - morsomt å prøve noe nytt, og halsen får nok en liten venninne glede av etter hvert


Jeg må bare vise dere at det ikke er så veldig lenge til mariusen til sønnen blir ferdig, det gjenstår strikking av en arm, pluss montering.  Det er mange år siden jeg måtte frem med symaskin for montering av genser, så det blir et "spennende" gjensyn. Genseren skal være ferdig til begynnelsen av februar, dvs at jeg må begrense fristelsene for impulsiv småstrikk ei stund nå☺ 


Nydelig lys ute i Tromsø akkurat nå - 12 grader.
Soldagen markeres i Tromsø neste tirsdag

Ha en fin vinterdag dere også☺

Berit





 

3 kommentarer:

  1. Så fin vottestrikk:-) kjenner meg igjen når småstrikk sniker seg innemellom større prosjekter:-) vi er nok mange som deg:-)

    Lene

    SvarSlett
  2. Mye font!! Gøy med mønsterstrikka votter - og varmt blir det også, siden votten blir dobbel.
    Her har kulda satt seg. Må strikke meg et par nye, TYKKE votter kjenner jeg :-)

    SvarSlett
  3. Så mye fint Berit! Artig å se vottene i helt andre farger enn de du fikk.☺
    Og genseren som jeg trodde skulle bli Cortina, er altså blitt Marius! Så fort kan man altså endre strikkeprosjektmening☺ Spennende det Diva de lux garnet. Vi kan vel alle tenke oss å glitre litt av og til ♥
    -Anne-

    SvarSlett